وقت آن رسیده تا استارلینک به کمک زنان افغانستان بیاید

استارلینک، شبکهٔ ماهواره‌ایِ ایلان ماسک، کارآفرین میلیاردر امریکایی، که ارتباطات ماهواره و صوتی و متنی را مستقیم از فضا ارائه می‌دهد، نحوهٔ ارتباطات بین‌المللی را دگرگون کرده است.

این تکنالوجی همین‌طور بر کشورهای بحران‌زده هم تاثیرگذار است. استارلینک برای اوکراین سلاحی حیاتی در جنگ علیه مهاجمان روس است. این سیستم ارتباطیِ فضایی همین‌طور به جنبش براندازی در ایران در برابر رژیم دیکتاتوری این کشور کمک می‌رساند، و بنا به گفته یکی از مقامات ۸۰۰ ترمینال زمینی به داخل ایران قاچاق شده است.

حالا در رژیم افراطی طالبان موقعیتی در کشور ایجاد شده که شدیدا می‌طلبد تا استارلینک به افغانستان هم وارد شود. یکی از آثار بازگشت طالبان سرکوب شدید زنان از سوی این رژیم دیکتاتوری است. زنان از تحصیل محرومند و زنانِ علاقمندِ تحصیلْ افرادی سرکش محسوب می‌شوند.

حالا بسیاری از زنان افغانستان به صنف‌های آنلاین رو آورده‌اند تا ممنوعیت‌های تحصیلی وضع‌شده از سوی طالبان را دور بزنند. یک دانشگاه آنلاین در امریکا به اسم دانشگاه مردم و یک دانشگاه دیگر در انگلیس به اسم فیوچر لرن شاهد افزایش ناگهانی تقاضای نام‌نویسی از سوی زنان افغانستان بوده‌اند که در مخالفت با رژیم طالبان دنبال تحصیل هستند.

یکی از موانع اصلی ایجاد سیستم آموزشی آنلاین برای زنان افغانستان عدم دسترسی انترنت در مناطق روستایی کشور است. سیستم استارلینک برای رفع این مشکلِ دسترسی بسیار مناسب است. این سیستم می‌تواند تمام افغانستان را به یک مکتب آنلاین تبدیل کند که تعطیل کردن آن برای طالبان اگر غیرممکن نباشد، بسیار دشوار خواهد بود.

ورود استارلینک به افغانستان همین‌طور به جنبش مقاومت نوپای کشور کمک خواهد کرد. بنا به گزارش بنیاد پژوهشی آبزرور، اندیشکدهٔ مستقر در دهلی هند، مقاومت علیه طالبان شامل اعتراضات خیابانی به رهبری زنان تا حملات مسلحانه از سوی برخی گروه‌ها، عمدتا جبهه مقاومت ملی افغانستان، بوده است. البته انتظار موفقیت کوتاه‌مدت برای مخالفان طالبان نمی‌رود، اما به مروز زمان قدرت و مشروعیت اپوزیسیونِ طالبان رشد خواهد کرد.

دسترسی به استارلینک مسلما کمک بزرگی به مردم افغانستان است که می‌خواهند طالبان را سرنگون کنند؛ درست مثل ارتش اوکراین و جنبش براندازی ایران. توانایی ارتباط فوری از راه بسیار دور، به هماهنگی لازم برای شکست دادن طالبان و احیای آزادی در افغانستان کمک خواهد کرد.

البته برپایی یک شبکه استارلینک برای افغانستان چندان آسان نیست، چون ترمینال‌های زمینی باید به داخل کشور قاچاق شوند و در جاهای مختلفی از دید طالبان پنهان بمانند. اما روند ایجاد آن در ایران موفق به نظر می‌رسد، پس انجام همین کار در افغانستان باید امکان‌پذیر باشد.

تلاش برای ورود سیستم استارلینک به افغانستان باید از سوی دولت امریکا به سرعت پیگیری شود. خروج شتابزده و شرم‌آور از افغانستان بود که سرنوشت مردم کشور را به طالبان واگذار کرد، و حالا امریکا وظیفه اخلاقی دارد تا از جبههٔ دانش در افغانستان حمایت کند.

تعریف قدرت فضایی، یعنی استفاده از دارایی‌های فضایی برای اعمال اراده ملی، کماکان در حال تکامل است. بخشی از این تعریف یعنی امریکا از دارایی‌های فضایی و در برابر تهدید دشمنان دفاع کند. اما استارلینک فرصتی برای ارسالِ متاعی فراهم می‌کند که همه دیکتاتورها از آن می‌ترسند: معلومات آزاد. دیکتاتورها از قدیم‌الایام از کنترل معلومات برای مهار مردم استفاده کرده‌اند. اگر کنترل بر معلومات و اخبار را از دست بدهند، در نهایت کنترل همه چیز را از دست خواهند داد.

امریکا، در همکاری با شرکت اسپیس اکس، باید از سامانهٔ استارلینک برای کمک به زنان افغانستان استفاده کند تا زنان به رغم طالبان از تحصیل برخوردار شوند. این همکاری همچنین استارلینک را در دسترس جبههٔ آزادیخواهی نوظهور افغانستان علیه یک حکومت دیکتاتوری قرار خواهد داد.

هزینه جنگ معلوماتی علیه طالبان اندک است. اما احتمال سرنگونی یک رژیم استبدادی و سرکوبگر و در نهایت احیای اعتبار اخلاقی از دست رفتهٔ امریکا در اثر خروج از افغانستان، بی‌نهایت گرانبهاست.


Posted

in

by

Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *